Menu Sluit

Aankoopgedrag t.g.v. corona

23 februari 2021

Naar de dierenwinkel tijdens COVID-19: andere mentaliteit, budget en koopgedrag

Dierenwinkels zijn benoemd als essentiële winkels. De deuren blijven open in tijden van COVID-19. Dit is natuurlijk een vanzelfsprekendheid aangezien onze nieuwe thuiswerk- collega of onze wandelpartner nog steeds de beste zorg en producten verdient. Business as usual dus? Of niet?

ASP ziet enkele opmerkelijk trends in de mentaliteit, het budget en het koopgedrag van baasjes. Een bezoek aan de dierenwinkel is voor hen niet meer hetzelfde als voorheen. Je vindt hier tips over hoe je hier als dierenwinkel best inspeelt.

Een reden om uit je kot te komen

Baasjes zien een bezoek aan de dierenwinkel in de coronapandemie meer als een uitstap. Het is een reden om eens uit je kot te komen en daar profiteren ze van. Ze betreden de winkel niet enkel om snel en doelgericht hun herhaalaankopen te doen. Nee, ze nemen iets langer de tijd en schuimen de verschillende gangen in de winkel af, met extra aankopen als gevolg. Bovendien zorgt deze ingesteldheid ervoor dat klanten minder snel dierenvoeding en accessoires kopen bij grote webwinkels.

Ook de kleinere, rustige buurtwinkels halen voordeel uit deze mentaliteit aangezien vele baasjes winkelketens te druk vinden en op zoek gaan rust en veiligheid. Zo leren baasjes nieuwe winkels kennen en zien ze welke voordelen het met zich meebrengt.

Hoe speel je hier als dierenwinkel op in:

  • Geef je klanten een veilig gevoel.
  • Zorg voor een optimale winkelervaring.
  • Licht je voordelen als offline dierenwinkel uit met bijvoorbeeld een klantenkaart of loyaliteitskorting.

Een grotere dierenportemonnee

Een tweede trend die ASP opmerkt is de stijging in de uitgaven van klanten. Het is opvallend dat baasjes tijdens de coronapandemie bereid zijn om meer uit te geven aan voeding en accessoires voor hun huisdier. Dit is mogelijks te verklaren door de geannuleerde reizen, de afnemende restaurant bezoekjes, de sluiting van niet-essentiële winkels etc.

Hoe speel je hier als dierenwinkel op in:

  • Focus op pakketten of bulkacties.
  • Breng producten met een hogere marge sterker naar voren.

Kooplust voor extraatjes

Tot slot is er een aanzienlijke stijging in de verkoop van accessoires. Deze trend is een logisch gevolg uit de voorgaande twee vaststellingen. Klanten die een dierenwinkel minder doelgericht bezoeken én een hoger budget hebben, kopen sneller spullen die niet behoren tot de basisaankopen. Een knus mandje, een interactief speeltje en een handig harnasje zijn allemaal producten die niet noodzakelijk zijn, maar wel extra plezier geven aan baasje en dier.

Hoe speel je hier als dierenwinkel op in:

  • Durf accessoires in de spotlight te zetten.
  • Verras je klanten met unieke gadgets.

Nood aan hulp bij de samenstelling van jouw assortiment o.b.v. deze trends? Of graag ons advies?

Vragen over onze merken?

We helpen je graag verder!

  • voor dierenspeciaalzaken, tuincentra, dierenartsen, professionele kwekers & pensions
  • ondersteuning en advies op maat
  • introductieaanbiedingen